lördag 22 augusti 2009

Lördagsnöje!!

Inifrån orangeriet

Helg och bra väder, ja då gäller det att passa på att skrapa, kitta och måla. Det är väl mest Fredrik som håller på med det, jag sköter markservicen. Jag har också gått runt och planerat i trädgården, är så inspirerad sen jag var i Mandelmanns trädgård på Österlen i somras. Har ni sett programmet Trädgårdsfredag med Pernilla Månsson Colt som har gjort en serie från denna underbara ekologiska trädgård? Finns repriser att se! Sen har Philippa och jag skördat och ätit årets första persika, kan lova att den smakade himmelskt gott!! Nu ska jag ut igen!
Ha det!;)))


36 kommentarer:

Tessan sa...

Hej! vad mysigt att hålla på och pyssla i trädgården. Härligt att ni har bra väder själv började dagen med regn men nu skiner solen.

må gott

kram tessan

Millas hem sa...

Mysigt allt låter!

Har inte sett några av de programmen.....illa det!:)

Kram

Skatan sa...

Persika i vårt land? Låter smått overkligt...!

Trevlig helg.


Anna

Therese sa...

Mandelmann har så underbar trädgård!
Igår börja ju nya avsnitt också =D.

Ha en bra kväll!
//Tezz

n o r d i n g å r d e n sa...

Persikor.... och orangeri... bara orden... och så den dörren, gud va vackert!!

Ha en fortsatt skön helg! Mari.

Viveka i Bläckhornet sa...

Himmel vilken dröm ni kommer att bygga. Jag längtar redan efter fortsättningen.

Ha en skön kväll

Kram Viveka

SussiLibySweden sa...

Hej!

Vad gott med persikor.

Vilken mysig uteplats med så fina detaljer...gillar den gamla dörren som är så fint avskaft.

Detaljerna för mig ger en massa härliga känslor av välmående :-)

Hej frånb Anneli...SussiLi...

♥ Pia... sa...

Hej...hm..det låter som ljuv musik allt det där...persiak ..orangeri..vacker dörr förresten....ha de gött..kram..Pia

Kullan Pullan sa...

Jag har kollat och tänker fortsätta att kika på de nya avsnitten, hade gärna gjort ett besök om man bott lite närmare. Imorgon ska vi ha en skördedag här hemma, sen ska det göras allt från gele till sherry.

Kram Paula

Unknown sa...

What a beautiful blog you have!

:) Tracey

Anonym sa...

Skulle inte du sluta blogga????Eller var det bara för att höra allas reaktion? Från en som har ett sånt där tråkigt vitt blogghem som alla tröttnat på!
Elise

marie sa...

Hej Elise!
Jag är inte på något sätt ute efter att höra andras reaktion när det gäller mina funderingar på att sluta blogga. Jag har inte sagt att jag ska sluta blogga men att det är där jag har mina tankar då det tar för mycket av min tid. Ledsen om jag gjort dig besviken! Jag ska se om jag kan hitta ett sätt där jag känner att det funkar att fortsätta eller så slutar jag! Jag ber inte andra om några råd utan jag kan bestämma själv, faktiskt! Sen behöver du kanske inte bry dig om vad andra tycker beträffande ditt hem, gör som du känner för och huvudsaken är väl ändå att du trivs i ditt hem. Jag arbetar med att hitta hem för reportage och där kan jag göra dig besviken för just nu finns ingen efterfrågan på vita shabbychic hem på de olika redaktionerna. De har ett stort lager på just vita och vill ha ha en blandad kompott! Sen kan de alltid åter komma ett behov förstås!Inredning och ett hem är en livsprocess i ständig förändring.Just nu går jag själv från det vita mot att få in mer kontraster. Hoppas du känner att du fått svar på din fråga annars kan jag varmt rekommendera att inte läsa min blogg så länge som den finns tillgänglig.
Marie

Sara sa...

I like so...

Sara

Ett Vitare Hem sa...

Åh det låter som en helt perfekt lördag!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Lilla huset på prärien sa...

Gud så underbart det låter Marie! Det ser otroligt vackert ut där hos dig med trädgårdsmöbler, parasoll, uterum och allt! Suveränt. Måste komma och hälsa på någon dag :)

Kram Jenny

LOPPISLIV sa...

Hej Marie! Er altan ser ljuvlig ut. Varje gång du visar en bild lusläser jag den. dvs tittar lite extra och läääänge på alla dina vackra detaljer..hihi Du är med din inrednings stil en stor inspirationskälla för mig. Just nu tittade jag extra noga på planket ni har bakom för vi ska nästa vecka påbörja bygget av ett staket/plank mot grannen. Det enda jag är tveksam till är om vi ska ha det vitt (gult tegelhus gör att färgvalet blir begränsat) Missade Pernillas nya program "Trädgårdsfredag" men det kommer idag i repris kl.14.20. Österlen ligger ca 1 timmes väg från oss här i blekinge så då får man väl försöka hinna ta en dagstur dit innan hösten låter som :-) Ha en fin söndag. Många kramar Paula

Tulipa sa...

Trädgård är en sann glädje som känns så där bra i hela kroppen!

Har bara sett Trädgårdsfredag ibland, får nog kämpa för att se det i fortsättningen...gillar ju såna program, men annat kommer emellan då och då!

Nu ska jag slita mig från datorn och ge mig ut i min trädgård!
Önskar dig en skön dag!

Kram mariette

Anonym sa...

Hej!
Jag brukar kika in då och då på din vackra blogg, och tänkte att jag måste tacka för all tid och energi du lägger ned!
MYCKET ESTETISK OCH INSPIRERANDE BLOGG!!!
M

Till "Elise":
Det finns andra och mer adekvata forum att bearbeta känslor av avundsjuka, bitterhet, osäkerhet o. dyl.
(Ang. din förmodan att andra "går med håven":
"Genom sig själv känner man andra"...eller???)

LantlivsAnette sa...

Hallojsan där borta !!
Åhhh vilken ljuvlig bild, sååå vackert !! Man sköter gärna markservicen bara man får gjort en massa saker hemma, eller hur ? Här håller mannen i huset på och lägger plankgolv i hallen, jag lagar mat o kokar kaffe..gladeligen, sen får vi se om han gör det samma då jag målar, tveksamt...;)
Ojj, du måste fota och visa mer av ditt orangeri, vi är nog mååånga som väntar på det !!
Näpp, nu ska jag köra ett varv med dammsugaren..
Ha det gott vännen
Kraaam Anette
P.s Tack för den fina kommentaren hos mig, jaa du kan tro att vi alla är lättade nu då mammas cancer är borta...

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Vilken konstig kommentar från "Elise" , hur orkar man och varför här .
Hon borde ta energin och skriva insändare i dagstidningar istället .

Va härligt med persikor , jag fick ett sånt träd förut , men det blev aldrig någon frukt . I år fick vi i alla fall körsbär på ett träd som vi suktat så efter , men vi suktade för länge , skatorna tog dem istället ;-)
Ha en fin söndag !
Kraam !

Magdalena sa...

....nyyydelig dør...
klem, magny

sabina sa...

Jag har tyvärr inte sett den serien men vi odlar ekologiskt och våra kossor producerar ekologisk mjölk så jag kan inte tänka mig att köpa besprutade produkter om ekologiska finns!

Härlig bild! Jag hoppas innerligt du visar fler bilder sen på orangeriet!!

Hilde Heimdal sa...

sååå fint bilde, den døren var kjempestilig :)

Anonym sa...

Hej, jag ber och ber och ber och hoppas att du läser igenom detta, och efteråt försöker klassa det som "icke-reklam", trots att jag vet att det skriker bloggreklam om det, men om du läser vidare inser du att det är reklam i gott syfte.

Jag är en av många inom "blogg-världen" som kämpar för att nå toppen, eller i alla fall hamna bland de 100 mest lästa.
Anledningen är i själva verket absolut inte för att söka kändisskap eller bli berömd, det hoppas jag slippa, eftersom att jag bloggar anonymt...vilket är sällsynt och kan verka konstigt.
Men med tanken på innehållet i min blogg anser jag att jag mår bäst av att kämpa för att behålla min anonymitet.

Jag skriver för att skriva av mig, jag måste få ventilera - och nu såhär år 2009 finns det inget bättre eller modernare vis att göra detta på. I samma sväng som jag får ur mig de ord jag behöver tömmas på finns chansen, förhoppningarna, också om att jag eventuellt i bästa sätt genom mitt enkla skrivande kan hjälpa folk runt omkring.

Jag skriver för att överleva, och för att stötta...jag skriver om kampen tillbaka till ett normalt liv, längtan efter glädje och lycka...jag skriver för att jag måste, för att bearbeta. Jag skriver om min vardag efter våldtäkten.

Genom att bara läsa denna kommentar hjälper du, genom att välja att godkänna den hjälper du ytterligare.

Kanske kan du också hjälpa ännu ett steg?! Javisst...både för min skull - för att nå ut - och för andras skull för att de lättare ska hitta till mig.
Du kan publicera min kommentar som ett inlägg, eller på ett annat enkelt sätt bara skriva en liten länk helt oskyldigt, till mig, i ett inlägg eller i ditt vänstra hörn på bloggens sida.

Jag tackar dig tusen gånger om för att du (om du gjorde det) läste igenom denna långa kommentar. Och återigen - se det som behövlig och god reklam!

Mvh,
Anonym

http://www.metrobloggen.se/offer

EN INREDOHOLIC sa...

Tyckte det var otroligt vackert som det är på bilden ;)

Kramar
Jannice

n o r d i n g å r d e n sa...

Pst, du har mail! Mari.

Kicki sa...

Hej Hej
Får faktiskt beundra Dig om Du tycker det är kul att skrapa och måla.....då sköter jag nog hellre markservicen!!
Men fint blir det.
Hälsningar
Kicki

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så underbart fint det kommer att bli hos er. Lite trädgårdspyssel har det även blivit här hemma.
Kram Tess

linnea-maria sa...

Åh Persikor!!! Vad härligt att kunna plocka sina egna. /linnea-maria

Made in Persbo...Carina sa...

Hej hej!
Vilken härlig uteplats ni har! Jag var med Anna på loppis i lördags och då åkte vi genom din by så hon pekade ut huset ni bor i för mig. Så pampigt och fint i ett härligt läge.
Ska bli så spännande att se mer av orangeriet sen.
Låter gott med egen persika!

Ha det gott!
Kram, Carina

Norregård sa...

Marie!
Det finns så många bloggar, men din är bäst. Jag blir så glad när jag ser dina inlägg. Lycka till med din underbara Dröm av glas!!
Hälsar Malin

me and alice sa...

Mmm... tänk att ha egna persikor! Det är lyx för mig... Som häromdagen när jag plockade en korg med söta mumsiga plommon hos grannen...
Ha det så bra Marie!
kram Susanne

Siri sa...

Mysigt ni verkar ha det! Jättefin blogg!
Ny favorit!

Unknown sa...

Hej Marie,

Det finns hem och sen finns det HEM.
Slutar aldrig förundras över allt det vackra Ni skapat och skapar i ert hem.
Det är hem som ert som gör oss andra amatörer gröna av avund.....
Ja inte "svensk avundsjuka" utan en beundrande avund....vill också bo så

Tycker att du borde göra en bok om bara ditt hem så underbart är det.

Lycka till med alla era projekt!
Ha det gott
kramisar Jeanette

vosgesparis sa...

your veranda is so beautiful, the other foto really gave me the inspiration to go and find old lamps myself ;) Found a nice red one already ;)

Sommarfågel sa...

Kan inte släppa tanken på ert orangeri, vilken dröm! Så många vackra fönster i ett rum...
Lycka till med ert inspirerande projekt, ser fram emot fler bilder framöver!